cissysnel.reismee.nl

20 verschillen tussen mijn leventje in NL en mijn leventje in ES!

Hola mis amigos!!

Ik ben nu al bijna 2 maanden in Albacete, dus ik kan wel zeggen dat ik gewend ben aan het leven hier in Spanje. Hoog tijd om jullie te vertellen wat de verschillen zijn tussen mijn leventje hier in de echte stad Albacete in Spanje en mijn leven in het kleine dorpje Sint pancras in Nederland. Daarom heb ik voor jullie 20 verschillen op een rijtje gezet (grote, kleine, grappige en rare verschillen: Je leest het allemaal haha

Wink
). Enjoy it!!

1. HET ETEN. In Nederland at ik altijd een broodje voor ontbijt en lunch en dan s'avonds een warme maaltijd, maar hier ziet letterlijk elke maaltijd er anders uit dan in Nederland. Ik ontbijt hier met fruit, melk en cruesli, ik lunch zoals ik diner eet in Nederland en tijdens diner hier eet ik meestal alleen een salade met wat brood. Bovendien eet ik hier veel meer taartjes, koekjes, crepes en allemaal andere slechte dingen dan in NL haha, je moet toch wat doen in je vrije tijd he XD

2. Niet alleen het eten zelf is anders, ook de etenstijden zijn heel anders. Eigenlijk schuift alles een beetje op. Ik ontbijt hier om ongeveer half 10 en dan eet ik lunch om half 3 en het diner is pas om half 11 s'avonds!

3. Daarmee kom ik meteen bij punt nummer 3. Omdat ik zo laat s'avonds eet, ga ik ook veel later naar bed. In NL lag ik door de weeks altijd braaf om 22 of 23 uur in bed en was ik ook echt moe rond die tijd, terwijl ik hier niet voor 00 uur in bed lig en meestal wordt dit zelfs 01 uur, OEPS.. Gelukkig kan ik wel uitslapen :)

4. Wat ik heel raar vind, is dat ik hier met koud water en een stromende kraan moet afwassen, terwijl ik in Nederland altijd een sopje maakte met kokend heet water. Maar ja aan deze nieuwe manier van afwassen ben ik inmiddels ook alweer gewend.

5. De mensen op straat zijn veel aardiger dan in Nederland. Als ik bijvoorbeeld hier iets niet kan vinden, willen Spanjaarden mij altijd helpen en lopen ze zelfs met mij mee! Niemand is te beroerd om je ergens mee te helpen, daar kunnen Nederlanders af en toe nog wat van leren ;)

6. Wat ik al zei is dat Albacete echt een stad is en omdat ik in het centrum woon, zijn er alleen maar flats en apartementen. Ik heb hier in de stad nog geen een vrijstaand huis zoals in Sintpancras gezien.

7. Ook het weer is hier anders dan in NL. Iedereen denkt natuurlijk dat het in Spanje nog steeds heel warm en mooi weer is, maar dat valt vies tegen haha. Het begint hier nu ook koud (10 graden) te worden net als in Nederland. Wel is het hier in Albacete veel droger, het regent bijna niet en als het regent is er niet zoveel wind als in NL, dus je kan hier wel gewoon met een paraplu lopen. Ojaa en als het hier regent, blijven de mensen binnen of gaan ze met de auto (ook al is het maar 5 min lopen), je kan wel zien dat ze de regen niet gewend zijn haha.

8. In Nederland ging ik overal naar toe op mijn fiets, ik fietste letterlijk elke dag, maar hier in Albacete loop ik overal naar toe. Het is erg fijn dat alles zo dichtbij is! Wel mis ik mijn fiets een beetje...

9. Ze hebben hier geen limonade in de supermarkt... Dit is iets waar ik deze week pas achter kwam. Ik liep in de supermarkt en ik zag nergens limonade staan, dus ik vragen in het spaans: "Limonada?" en de winkelmedewerkster kwam aangelopen met limoensap.. Blijkbaar hebben ze hier dus helemaal geen limonade, terwijl ik dacht dat limonade iets internationaals was.. haha

10. De mensen hier in Spanje drinken bijna alleen maar water. En omdat de kinderen dus geen limonade kennen, drinken zij ook bijna alleen maar water (of melk bij het ontbijt). Gelukkig mag ik elke week een pak jus d'orange halen en ik ben ook echt de enige die daarvan drinkt haha XD

11. Over water gesproken, de mensen hier drinken geen water uit de kraan (je kan het water uit de kraan hier wel drinken, maar het smaakt alleen een beetje naar chloor). Mijn familie drinkt water uit de 6 liter flessen van de supermarkt.

12. Nu we het toch over water hebben, ze hebben in mijn familie geen waterkoker. Ze verwarmen het water om thee te zetten hier of in de magnetron of in een pan (maar dit duurt zolang... en ik heb geen geduld :P). Dan ben ik maar verwend met kokend heet water gewoon uit de kraan in Nederland...

13. Het uitgaansleven is hier ook heel anders. In NL gaat iedereen rond 12 uur naar de kroeg en begint het rond 1 uur gezellig te worden. Terwijl hier iedereen eerst tapas gaat eten en op terrasjes wat gaat drinken. Pas rond half 2 wordt het wat drukker in de barretjes en pas om half 3 wordt het echt gezellig (Dan begint de alcohol te werken haha). De mensen drinken hier trouwens echt veel alcohol tijdens het uitgaan en ze kunnen er ook nog eens goed tegen. Bovendien is letterlijk iedereen aan het dansen hier en Spanjaarden kunnen ook nog eens heel goed dansen. Daardoor voel ik me af en toe wel een beetje een stijve hark hahaha.

14. De winkels zijn hier gesloten op zondag (zelfs de supermarkten!). Dit vind ik wel heel jammer, omdat zondag mijn enige vrije dag is... In NL vond ik het gewoon maar normaal dat alle winkels ook op zondag geopend waren.

15. In mijn familie hebben we alleen heel zacht wit brood, wit stokbrood, getoast brood of soepstengels... Hierdoor waardeer ik het lekkere bruine brood met knapperige korstjes met pindakaas en hagelslag in NL des te meer (Het eerste wat ik ga eten als ik straks een weekje in NL ben haha).

16. Dit is misschien wel een bekend verschil, maar alle films en programma's hier in Spanje worden nagesynchroniseerd. Het is heel raar om een echte engelse film zoals Crazy stupid love in het spaans te kijken... Dan hebben we in NL wel geluk met gewoon Nederlandse ondertiteling en de orinele stemmen ;)

17. Er zijn veeeel meer leuke barretjes en thee en koffietentjes hier in Albacete dan in Sintpancras en Alkmaar! :)

18. Hier in Spanje geeft iedereen elkaar 2 zoenen op de wang in plaats van 3. Bij de eerste ontmoeting meteen 2 zoenen op de wang en elke keer als je elkaar ziet ook weer 2 zoenen op de wang (ook jongeren onder elkaar), terwijl in NL we elkaar alleen 3 zoenen geven met verjaardagen of met familieleden.

19. Het reizen met de trein is hier heel anders dan in NL. In NL is reizen met de trein iets alledaags en kan je kaartjes op het perron kopen en gaan de treinen elk half uur. In Spanje moet je van te voren kaartjes kopen voor de trein en gaan de treinen alleen maar op bepaalde tijden. Je hebt een vaste tijd en als je de trein mist, kun je niet de volgende trein nemen. nee, je hebt gewoon pech en je kaartje vervalt. Bovendien moet je hier helemaal door de duane voor je een trein instapt, het is net een vliegveld..

20. De opvoeding is hier heel anders. De kinderen zijn hier bijvoorbeeld een stuk meer verwend dan in NL en bovendien gaan ze veeeel later naar bed. MIjn kinderen zijn 1 en 2 jaar oud en gaan pas om 22 uur naar bed, terwijl in NL de kinderen van die leeftijd al om 19 uur in bed liggen.. En ze worden wel gewoon om 7 uur s'ochtends weer wakker! Wel leren de kinderen hier al veel jonger Engels. Ik heb een paar kinderen van 5 en 6 jaar ontmoet die gewoon al goed Engels spreken!

Zo dat waren alweer 20 verschillen. Er zijn er vast nog veel meer, maar die kan ik nu even niet bedenken. Ondanks de verschillen heb ik het wel heel erg naar mijn zin hier in Spanje! De Spaanse cultuur bevalt me goed ;)

Hasta luego!

Besos Cissy

Reacties

Reacties

Sandra

Wat leuk om te lezen Cis!

Marion

Het is fijn dat je nu helemaal gewend bent en dat het leven je daar bevalt, maar ook leuk dat je bepaalde dingen van Nederland wel mist (kom je tenminste ook nog graag terug!) En erg leuk geschreven weer hoor lieverd!

Gideon

Wat een verschil zo zeg :D

el loco croco

Alleen al vanwege punt 17 wil ik naar Spanje!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active